zondag 15 juli 2012

7/14: nr 5 een soort van Belgisch klokrokje

Klokrokje uit 'Allemaal rokjes' van Mme Zsazsa.

Even 'gewoon' staan voor een foto was er niet bij...

Op een hangertje... hier is de tailleband al iets uitgerekt vast geklemd.

Zelfgemaakte paspel!

Kantje aan de onderkant.
Maureen heeft een mooi grijs shirt met een hondje erop (nu niet op de foto), dat hondje heeft een bloemetje in z'n bek en dat bloemetje is gemaakt van een donker roze geruit stofje. Het leek mij leuk om van zo'n zelfde stofje een eenvoudig rokje te maken. Het was meteen een mooie gelegenheid om het boek 'Allemaal rokjes' van Mme Zsazsa te gebruiken.
Omdat Maureen bijna 5 is en ik hoorde dat de rokjes van Mme Zsazsa klein vallen, koos ik voor haar maat 6 jaar van het klokrokje. Dat zou toch zo in elkaar moeten zitten... een rokje voor beginnende naaisters moet voor mij toch geen probleem zijn? Dat viel tegen en ik ben er nog steeds niet achter wat er verkeerd ging.
Maar laat ik bij het begin beginnen, want het begon goed. Bij veel Belgische rokjes zie je het gebruik van paspel, dat wilde ik proberen. Ik vond een tutorial voor het zelf maken van paspel, kocht hiervoor een blinde rits voetje en daarna had ik zo een paar meter paspel gemaakt. Echt heel leuk om te doen. Ik denk wel dat het nog mooier wordt als je er iets dikker touw in doet, maar het touw dat we thuis hadden liggen voldeed ook. Met hulp van een andere tutorial had ik het paspelband zo op het rokje gezet. Ook meteen de tailleband er aan.
Maar daarna keek ik naar het rokje en dacht: dat is wel erg smal rond de taille.... Maureen erbij gehaald en geprobeerd het rokje aan te trekken. Net onder haar billen bleef ie hangen. Na wat sjorren was het commentaar: "Mama, je doet me pijn". Dat is niet de bedoeling. Rokje weer uit en nog eens gekeken waar het mis is gegaan. Patroon goed overgetrokken? Check! Tailleband op juiste maat geknipt? Check! Hoe kan dit nou? Ik snap er niets... er zat nog niet eens elastiek in, dan moet het toch met gemak passen? Ik heb het rokje in een hoek gemikt en ben er eens een nachtje over gaan slapen, maar ook een dag later was ik er niet achter wat de oorzaak was. Ondertussen had ik wel een oplossing bedacht om er nog iets van te maken.
Het rokje was ook te lang, dat kon wel kloppen, want Maureen heeft niet hele lange benen. Ik heb er aan de bovenkant een stukje afgeknipt waarbij ik ook de ronding van het patroon heb aangehouden. De breedte opgemeten, nieuwe tailleband geknipt en opnieuw (met paspel ertussen) vastgezet. Elastiek erin, kantje aan de onderkant. Nr 5 van de uitdaging is klaar!
En toch, toch klopt het rokje niet. De tailleband is me veel te gerimpeld als ze 'm aan heeft, het rokje valt bij lange na niet zo mooi als ik op andere foto's zie. Wie weet raad?

1 opmerking:

  1. Ik vind het een erg mooi rokje. Ik had dit in het begin ook voor, ik had haar taille gemeten(ook veel te nipt) maar nu meet ik rond haar heupjes en dan een rekje erin en dat zit goed. Mijn dochtertje is ook bijna 5. Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen