zondag 22 september 2013

Bij een bruiloft.... horen nieuwe kleren

Links: proefmodel voor het andere bruidsmeisje.
Maureen draagt de Elodie die ik eerder voor haar maakte.
Hier is goed te zien dat de linker jurk langer mag zijn.

Passessie halverwege. 'Officieel' hoort er een striklint door de vestjes,
maar de bruid vond het zo mooier (en ik ook denk ik).
 Detail: sierband met pareltjes.
Een klein stukje sierband komt terug aan de zijkant van de legging en achterop het vestje.

 Heel veel tule aan de binnenkant....

Jurkje op een hangertje.

Het bruidspaar met de bruidsmeisjes.

Maureen mag de ringen geven in het gemeentehuis.

Nog een keer met het bruidspaar.

Ik maakte ook nog een ringkussentje,
met een paar stukjes kant van de jurk van de bruid er op.
Vrijdag 20 september trouwde mijn zusje. Maureen mocht met een nichtje van 'de andere kant' bruidsmeisje zijn en ik mocht de bruidsmeisjesjurkjes maken :-). Dat is echt iets unieks om te doen, zo vaak krijg je die kans niet.
In maart zijn we (m'n zusje, de moeder van het andere bruidsmeisje en ik) naar Karteris in Zwolle geweest. We hebben daar de stofjes uitgezocht: broderie katoen, voeringstof, tule en tricot. Daarnaast nog meters satijnlint (voor de afwerking aan de binnenkant van de tule rand), biaisband en sierband. Alles in dezelfde crèmekleur als de trouwjurk.
Het patroon waren we snel uit: de Elodie van Farbenmix. Een bekend patroon dat vaker voor bruidsmeisjesjurkjes gebruikt wordt en dat mij ook bekend is. De leggings zijn van het patroon Roos5011a en de vestjes van Kerstin van Farbenmix. Omdat de weersvoorspellingen niet zo best waren is er een week van tevoren nog een hemdje in genaaid.
Voor Maureen heb ik vaker een Elodie gemaakt, dus ik wist hoe de maat bij haar valt. Voor het andere bruidsmeisje maakte ik een proefmodel. Dat was maar goed ook, want de jurk mocht voor haar best wat langer zijn. De jurk van Maureen is mt 122, voor het andere bruidsmeisje een 98 (breedte) met de lengte van de rokdelen in mt 110.
De Elodie is gevoerd en de onderrok is voorzien van een gerimpelde strook tule. Tussen rokdeel en bovenstukje is een sierbandje met pareltjes genaaid, datzelfde band met pareltje is ook verwerkt aan de onderkant/zijkant van de legging en aan de achterkant van de vestjes.
Tja, foto's spreken eigenlijk voor zich. Ze zagen er prachtig uit :-).

Mijn feestjurk: Burda 7082
Voor mezelf maakte ik voor de zomervakantie een proefmodel van Burda 7082. Na de vakantie heb ik de definitieve versie gemaakt. Ik koos voor een donkerblauwe tricot van een mooie stevige kwaliteit. Het was de bedoeling om er een petticoat onder te dragen, maar de blauwe stof 'hing' veel minder en ik hield keurig de lengte aan die ik ook bij het proefmodel gehanteerd had.... met als gevolg dat deze jurk dus iets korter was en de petticoat er niet mooi onder stond. Gelukkig beviel de jurk zonder petticoat me ook er goed! Op taillehoogte heb ik een zwarte tricot band gemaakt ipv de in elkaar gehaakte banden uit het patroon. Ik vind de band wat sjieker staan.
Ben zo blij met m'n eigen jurk, die gaat zeker vaker gedragen worden!

6 opmerkingen:

  1. Jullie zagen er echt prachtig uit!!!
    En WOW de jurkjes zijn echt zooo lief!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er inderdaad allemaal erg goed uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw ze zien er geweldig uit. Het blijft een leuk model. Waar haal je toch altijd die mooie bandjes vandaan? Leuk om bruidsmeisjesjurken te mogen maken, dat is een hele eer? Voor mijn eigen bruidsmeisjes wil ik ook de Elodie gaan gebruiken, maar dan alleen de rok. Groetjes Kamala

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bandje met de pareltjes van de bruidsmeisjesjurkjes vonden we bij Karteris in Zwolle. Verder ben ik meer van de simpele bandjes.

      Verwijderen
  4. Wat een mooi plaatje!! Prachtige jurken!!

    BeantwoordenVerwijderen