woensdag 29 mei 2013

Een shirt en een proefjurk

Uitsnede van een vakantiefoto:
Top 5 uit Knipmode april 2013.

De voorkant. Ik ben nog steeds
 benieuwd welke stad er op de stof staat.

Burda7082: proefmodel met petticoat eronder.
Nu de kasten van de kinderen zeer goed gevuld zijn, werd het tijd om voor mezelf aan de slag te gaan. Ik vind dat een stuk lastiger, moet soms echt even een drempeltje over. Alleen al de grotere patroondelen verdelen over de grotere lappen stof, pff, wat een gedoe! Halverwege krijg ik regelmatig de neiging om alles in een hoek te gooien omdat ik het niet mooi vind worden. Echt doorzetten dan om het af te maken.... en dan valt het eindresultaat soms best mee.

In mijn kledingkast mis ik fijne vrijetijdshirts. Bij Samitex kocht ik een paneelstof met een afbeelding van een mooie (onbekende) stad. Ik kocht er een stevige kwaliteit effen tricot bij. In de Knipmode van april 2013 zag ik top nr 5. Die leek me erg geschikt voor een paneelstof. Eigenlijk zat het redelijk snel in elkaar, helemaal niet heel erg ingewikkeld ofzo. Wel merkte ik dat mijn effen tricot bijna te stevig van kwaliteit was. Ik ga nog een keer in de herkansing met een soepeler variant, volgens mij valt het dan bij de schouders net wat mooier. Het shirt was in ieder geval prima draagbaar tijdens een van de weinige mooie dagen die we gehad hebben.

Eind september gaat m'n zusje trouwen. Ik ben inmiddels bezig met een proefmodel voor één van de bruidsmeisjesjurkjes voordat ik aan de echte jurkjes ga beginnen. Maar ik wil voor mezelf ook iets leuks. Toen ik Burda 7082 zag werd ik direct enthousiast. Ik kocht een goedkope stippentricot en maakte de jurk precies volgens het patroon. Dit is het proefmodel. De maat is prima en de jurk is ook niet heel moeilijk om te maken. Alleen de zoom aan de onderkant en bij de mouwen moet er nog ingezet worden. Aan de voorzijde zit een soort gerimpelde knoop voor het voorpand, daar ben ik niet zo enthousiast over. In de volgende versie ga ik dat anders doen. Net als de mouwen, die ga ik in 3/4 lengte maken. Mocht het eind september tropisch worden dan kan ik ze altijd nog korter maken. Ik twijfel nog een beetje aan de kleur van de definitieve versie, nu heeft effen donkerblauw m'n voorkeur (met dan een zwarte gerimpelde strook voor en achter bij de taille i.p.v. die rare gerimpelde knoop aan de voorkant, maar goed, moet nog even kijken of dat echt leuk wordt).
Omdat ik was gaan twijfelen over de Burda-jurk bestelde ik afgelopen weekend een jaren '50/'60 jurk met petticoat. Die gekochte jurk was veel te groot. Voor de grap deed ik de petticoat bij de Burda-jurk aan en.... opeens klopte het plaatje!

3 opmerkingen:

  1. Wat een gave jurk en die petticoat eronder maakt het inderdaad helemaal af.
    Je kan er zo mee naar de bruiloft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, die jurk is een plaatje, ik vind de gerimpelde knoop juist heel mooi bij het model staan.

    BeantwoordenVerwijderen